Hyvin kekseliäs otsikko, vai mitä? wink Tämänpäiväisen luennon aiheita olivat mm. median luonne, Eduscape, mobiili toiminta oppimisessa, reflektio työvälineenä ja digitaalisen median tekijänoikeudet. Mediaa käsiteltiin ulottuvuutena, johon kuka tahansa voi kurottaa mistä tahansa. Tähän haluaisin täsmentää, että mediaan voi kurottaa kuka tahansa, jolla on siihen tarvittavat välineet. Eihän jokaisella välttämättä ole hallussaan esim. lehteä, radiota tai tietokonetta. Luennoitsija mainitsi, että median kautta kuka tahansa voi kohdata kenet tahansa. Kyllähän tämä on ollut tiedossa, mutta on se silti aika hämmentävää. Periaatteessa voisin keskustella median välityksellä jonkun indokiinalaisen papparaisen kanssa... surprise (Ei huolta, se ei kuitenkaan ole aikomukseni.)

Mielestäni Eduscape-idea oli mielenkiintoinen. Siinä median ajatellaan olevan globaali ja virtuaalinen ulottuvuus, jossa virtaa informaatiota. Mieleeni jäi erityisesti Eduscapeen liittyvä esimerkki Hole in the wall -projektista. Keskelle köyhää intialaista kylää vietiin tietokone ja seurattiin, kuinka lapset alkoivat tutkia ja hyödyntää sitä oppien samalla englannin kieltä. Mummo-idea oli myös sympaattinen: englantilaisia isoäitejä innostettiin vapaaehtoistyöhön pitämään lapsille satutuokioita Skypen välityksellä. Aivan ihana keksintö! Joku lapsi saattoi saada "korvike-mummon", ja isoäidit puolestaan saivat mielekästä tekemistä ja seuraa. Näiden sovellusten ansiosta asenteeni digitaalisia medioita kohtaan on alkanut muuttua yhä myönteisemmäksi...

Digitaaliset mediat asettavat kyllä haasteita opettajille, jotka yrittävät arvioida oppilaidensa oppimista. Oppilaiden hankkiessa tietoa yhä lisääntyvissä määrin myös koulukirjojen ulkopuolelta (medioista) on vaikeaa määritellä, minkä perusteella oppimisen arviointi pitäisi tehdä. Oman oppimisen reflektointi (suunnittelu, toteutus, arviointi, toiminta) vaikkapa digitaalisen median avulla ei kieltämättä kuulosta yhtään hullummalta. Toinen asia onkin sitten se, jaksaako tällaiseen oikeasti vaivautua... Voisin ainakin yrittää asettaa itselleni sekä lyhyen tähtäimen että pidemmän aikavälin tavoitteita ja seurata niiden toteutumista.

Luennon lopuksi käsiteltiin vähän tekijänoikeutta digitaalisessa mediassa. Yleisin tekijänoikeusrikkomus on kuulemma lähdemerkintöjen puutteellinen merkintä (mikäli sellaisia on edes vaivauduttu merkitsemään). Olen kyllä huomannut, että ihmiset ovat erittäin laiskoja/huolimattomia tämän asian suhteen. Ehkä joidenkin on vaikea käsittää sitä, että vaikka aineisto olisi netissä julkisesti luettavissa, se ei tarkoita sitä, että aineistoa saisi käyttää kuin se olisi lukijan omaa tuotosta.

Päällimmäisenä jäi mieleen, että digitaalinen media tarjoaa paljon mahdollisuuksia, mutta sen hyödyntämiseen liittyy vielä myös useita haasteita.

Ja nyt taidan sukeltaa hetkeksi sosiaalisen median syövereihin. Faceen...laugh